مدادسیاه

گا‌ه‌نوشته‌‌هایی درباره هنر و ارتباطات

مدادسیاه

گا‌ه‌نوشته‌‌هایی درباره هنر و ارتباطات

بایگانی

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

24 سال یک جا مستاجر بودیم. نمی‌دانم تقصیر خوبی ما بود یا صاحبخانه که از سال 63 تا 87 مقیم زلف محله‌ای کابوس نشان شدیم. اوایل آب خوردن هم نداشتیم و کاملا بیاد دارم که روی دوش پدرم می‌نشستم و حدود یک کیلومتر راه می‌رفتیم تا به یک شیر آب برسیم و دبه 10 لیتری را پر آب کنیم و برگردیم. چند سال بعد گازکشی شد محله. سال 76 تلفن‌دار هم شدیم. دیگر لازم نبود برای هر تماس تا سرکوچه برویم و گوشه‌های ورآمده تلفن و کیوسکش دست و بال‌مان را زخمی کند.

 

بعد از رفتن از محله علامه امینی(انتهای پیروزی پل چهارم بلوار ابوذر) فقط یک نیمه شب به آنجا سر زدم. زیاد تغییر نکرده بود تا اینکه هفته پیش باز پیاده‌روی در محله کابوس‌هایم را شروع کردم. رفتم با خواب‌های همیشگی‌ام مواجه شوم. نمی‌دانم چرا تمام کابوس‌های من در همین بستر شکل می‌گیرد. خانه و پارک و محله‌ای نیمه تاریک و چنان مبهم که هر لحظه باید منتظر حمله یک آدم بی‌معرفت باشم در آن.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۲ ، ۱۴:۰۰

مصاحبه شفقنا با من درباره روزنامه‌نگاری صلح را اینجا بخوانید.


مشروح گفت‌وگو

ارزش خبری برخورد، ارزشی خبری است که در روزنامه نگاری رایج مبنای فکری قرار گرفته است؛ به طوری‌که اخبار دارای این ارزش خبری همواره در رسانه‌ها دارای اولویت بوده‌اند و به نحوی مورد اقبال رسانه‌ای قرار گرفته‌اند. عده‌ای از اندیشمندان حوزۀ رسانه، اتفاقاتی که صلح را در برداشته باشد، فاقد ارزش خبری می‌دانند؛ به عقیدۀ آن‌ها آرامش خبر نیست و فاقد ارزشی برای خبر شدن است. این در حالی است که  علی شاکر  ،  دانش‌آموخته روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی   که موضوع پایان نامۀ فوق لیسانس او روزنامه نگاری صلح است، در گفتگو با  شفقنا رسانه   می­ گوید: مفاهیمی مثل صلح و امنیت از نان شب هم برای انسان ضروری‌تر و مهم‌تر است. در نوعی از روزنامه‌نگاری با عنوان روزنامه‌نگاری صلح، که برخاسته و نشأت گرفته از مفاهیمی چون صلح و امنیت است، بر اهدافی مثل افزایش توانایی‌های ارتباطی افراد برای حل مناقشات و منازعات تأکید می‌شود. به عقیدۀ شاکر این نوع روزنامه‌نگاری در ایران وجود ندارد و تا زمانی که ساختار آموزشی اصلاح نشود، این روزنامه‌نگاری جایی در این کشور نخواهد داشت. گفتگویی که در ادامه می­ خوانید علاوه بر تعاریف و مؤلفه‌های این نوع روزنامه‌نگاری، به چالش‌ها و موانع آن در دنیای امروز نیز می‌پردازد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۲ ، ۱۶:۲۵

این یادداشت مدتی قبل در روزنامه قانون منتشر شد.

بگذارید همین اول تکلیف بقیه این یادداشت کوتاه را روشن کنم و بگویم استقلال رسانه‌ای به‌طور مطلق به یک شوخی بیشتر شبیه است. پس باید این امر را روی یک طیف صفر تا صدی بررسی کنیم و ببینیم چه‌قدر وابسته یا مستقل است.

استقلال رسانه‌ای یعنی عدم وابستگی رسانه‌ها و عوامل و نهادهای رسانه‌ای به حکومت و عدم تاثیرپذیری فعالیت‌های آنان از انواع فشارهای مدیریتی، سیاسی یا مالی. این امر به‌طور مطلق نه در رسانه‌های ایران(به‌طور خاص) و نه در رسانه‌های دنیا قابل شناسایی نیست و بیشتر به یک شعار نزدیک است. در رسانه مستقل، دست نظارت خارجی مسئول سانسور محتوایی یا ساختاری نیست و روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها می‌توانند حقایق و وقایع را با توجه به اخلاق حرفه‌ای جست‌وجو، جمع‌آوری، تحلیل و منتشر کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۲ ، ۱۶:۱۱

سلام

راستش بعد از اینکه بلاگفا حدود 8 سال آرشیو وبلاگ قبلی‌ام را از بین برد، تصمیم گرفتم دیگر وبلاگ ننویسم. چون بودن در گذر فیس‌بوک به اندازه کافی ازم وقت می‌گرفت، اما دیدم خیلی موقع‌ها دوست دارم بیشتر بنویسم.

به لطف دوست خوبم حسن میثمی، با اینجا آشنا شدم و پس از اینکه ایشان چندین ماه پیش برایم دعوت‌نامه فرستادن، امشب تصمیم گرفتم که دوباره وبلاگ‌نویسی را شروع کنم و نوشته‌های گه‌گاهم را بگذارم همین جا.

من کارشناسی ارشد ارتباطات خوانده‌ام، اما عشق اول و آخرم هنر است. به موسیقی از همه بیشتر علاقمندم و بعد از آن به ادبیات، تئاتر، سینما، نقاشی و... در این زمینه‌ها با علاقه سعی می‌کنم که مطالعه کنم. در همین حال روزنامه‌نگاری و ارتباطات هم دغدغه روزانه‌ام است. به همین خاطر اسم این وبلاگ جدید را گذاشته هنر و ارتباطات تا دیگر فقط نام مدادسیاه را به دوش نکشد.

امیدوارم بعد از چند سال، اینجا همان بلای بلاگفا سرم نیاید و این دفترچه خاطرات عمومی، جایی باشد که اگر زنده ماندیم گاهی نگاهی بیندازیمش و صفایی بکنیم.

مخلص همه خوانندگان هم هستیم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۲ ، ۱۸:۳۹