مدادسیاه

گا‌ه‌نوشته‌‌هایی درباره هنر و ارتباطات

مدادسیاه

گا‌ه‌نوشته‌‌هایی درباره هنر و ارتباطات

بایگانی

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

مبادا قوم‌مداری‌های افراطی به نژادپرستی فرهنگی منجر شود

نژادپرستان؛ برده ناآگاهی و دیگری‌سازی

بعد از ماجرای فرودگاه جده و اتفاقی که برای دو نوجوان ایرانی افتاد، شبکه‌های اجتماعی پر شد از پیام‌هایی علیه فرهنگ عرب. کوتاه‌نوشته‌هایی که تنه به طنز می‌زدند، ولی خیلی جدی تمامی فرهنگ و مردم عرب‌زبان را با یک چوب می‌راندند.

شاید در نگاه نخست این لطیفه‌ها و موضع‌گیری‌ها چندان مهم به نظر نرسند، ولی باید دانست که عرب‌ستیزی در جامعه امروز ایران می‌تواند آتشی بپا کند که هیزمش مردم بی‌گناه هستند. نژادپرستان از هر طبقه، گروه یا حزبی که باشند در درجه اول خودشان برده ناآگاهی و دیگری‌سازی‌اند. برده‌ای محکوم به مرگی پر درد.

برخی از ما در حالی عمل زشت دو مامور فرودگاه جده را به کل فرهنگ عرب تسری می‌دهیم که همین چند ماه پیش یک ایرانی در استرالیا عده‌ای را گروگان گرفت و باعث مرگ دو نفر آنان شد. آیا همه ایرانیان ترویست هستند؟ اگر نگاه دنیا با همین حمله به ایران این‌گونه نژادمدارانه تغییر کند چه حسی خواهیم داشت؟

نژادپرستی برخاسته از بحران هویتی در بستری ملتهب است. برای تهییج خودی‌ها باید از «بدی‌های دیگری» بگوییم. غافل از اینکه دیگریِ خودساخته بطرز شگفت‌آوری به ما نزدیک است و از بین بردن او مایه انقراض خود ماست.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۴ ، ۱۹:۳۱