مدادسیاه

گا‌ه‌نوشته‌‌هایی درباره هنر و ارتباطات

مدادسیاه

گا‌ه‌نوشته‌‌هایی درباره هنر و ارتباطات

بایگانی

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

آیا رسانه‌ها بر نگرانی‌های اجتماعی و آینده‌هراسی ما دامن می‌زنند؟



انسان رسانه‌ای شده امروز نه با حقیقت که با سایه آن مواجه است. او در اتاقی تاریک نشسته و مجبور است فقط دیوار پر از سایه روبه‌رو را نگاه کند. نه منبع نور را می‌تواند ببیند و نه اینکه بداند آنچه می‌بیند واقعا سایه چه چیزی است. راستش را بخواهید چندان هم مهم نیست که سایه‌باز کیست و سایه‌ها از چیست. تصویر روی دیوار مهم است که پیامی دارد. این روزها دست‌کم در رسانه‌های ایران به تمامی معنای این پیام «نگرانی از آینده» را می‌دهد. البته این نگرانی در رسانه‌های سایر نقاط جهان نیز موج می‌زند. ولی پرسش این است که این نگرانی فقط ناشی از دیدن تصویر سایه‌ها روی دیوار است یا اینکه شرایط خود اتاق هم در حالت هشدار و خطر است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۷ ، ۱۷:۴۳

روزنامه‌نگاری صلح چه‌طور از خشونت‌های سیاسی- رسانه‌ای می‌کاهد

 علی شاکر

انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر با چنان برخوردها و اختلاف‌هایی همراه بود که تا یک هفته بعد نیز در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های مجازی عده‌ای پیام‌هایی را دست به دست می‌کردند درباره تقلب و برهم خوردن انتخابات. در واقع، تبلیغات خیابانی و پخش تراکت‌ها تنها بخشی از کمپین نامزدهای انتخابات محسوب می‌شد؛ چرا که بخش مهمتر این درگیری به میدان رسانه‌های گروهی، شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های مجازی آمده بود.

این تلگرام بود که چهره نامزدها را ترسیم می‌کرد. در این میان شایعه‌ها جای اخبار را هم گرفتند که به نظر نمی‌رسد تاثیر چندانی روی حامیان نامزدها داشته باشد. تنها کسانی که رای‌های سرگردان محسوب می‌شدند از این اخبار غیرواقعی متاثر شدند. اما چیزی که در این میان اهمیت زیادی دارد، «دیگری‌سازی» این اخبار و شایعه‌هاست. نمونه بارز آن شایعه‌هایی بود که گرد سند 2030 شکل گرفت و حتی رئیس‌جمهوری منتخب اعلام کرد که شایعه‌سازان را نمی‌بخشد.

کشمکش‌‌های سیاسی امری طبیعی است، ولی خشونت‌های سیاسی این‌طور نیست. هرچند که متاسفانه رسانه‌ها در بیشتر مواقع آتش‌بیار معرکه خشونت‌های سیاسی هستند، ولی باید تاکید کرد که این تنها شیوه انعکاس وقایع و اتفاق‌ها نیست.

در  این مقاله ابتدا به نقش رسانه‌ها در شکل‌دهی به خشونت‌ها می‌پردازیم و سپس با بررسی رویکرد روزنامه‌نگاری صلح، با مثال‌هایی از انتخابات در آفریقا نشان می‌دهیم که چه‌طور این شیوه روزنامه‌نگاری توانسته است به گسترش آرامش در رقابتی سیاسی منجر شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۴۵