مطالعهای جامع و روشمند باید میزان تاثیر رسانههای اجتماعی در مشارکت سیاسی را تعیین کند
آمارهای مربوط به ارتباط فضای مجازی و انتخابات ریاستجمهوری بهطور یکسانی جالب و گمراهکننده است. 40 میلیون نفر در کشور به اینترنت وصلاند. 374 هزار و 678 کانال تلگرامی داریم. 27 هزار روستا به اینترنت پرسرعت متصلاند. پیام رئیس دولت اصلاحات را در دو کانال تلگرامی بیش از 10 میلیونبار دیدهاند. 360 هنرمند ویدئوی حمایت از روحانی منتشر کردهاند.
اینطور که محمد آقاسی، مدیرعامل موسسه افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) میگوید، پیامرسان تلگرام محبوبیتی 28 میلیونی نفری دارد. 55 درصد مردان و 51 درصد زنان عضو این پیامرسان هستند. اما با وجود این گستردگی دسترسی به فضای مجازی آیا باز هم میتوان از تلگرامیزه یا توییتری شدن انتخابات اخیر سخن گفت؟ آیا برنامکها و شبکههای مجازی عامل تعیینکننده در رایدهیاند یا تسهیلکننده ارتباط سیاسی؟
مشارکت سیاسی موبایلی
در دنیای رسانهای شده، ابزارهای ارتباطی از قدیم بیش از همه امور آغشته به سیاست بودهاند. وسایل نوین ارتباطی هم که پا به عرصه گذاشت، کنشهای سیاسی نیز رسانهایتر شد. برای نمونه نگاهی به این جدول بیندازید: